Siirry sisältöön

Avek

Toimintonäppäimet

Sisällysluettelo

Avek

DigiDemo-tukea virtuaalitodellisuushankkeille ja Finnish Nightmares -animaatiosarjan pilotille

23.5.2017
Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK on myöntänyt 380 000 euroa kulttuuristen sisältöjen kehittämiseen digitaalisiin päätelaitteisiin. 

Finnish nightmares
Tukea myönnettiin muun muassa useammalle VR-hankkeelle sekä Finnish Nightmares -sarjakuvaan perustuvalle animaatiosarjalle, joka vinon huumorin keinoin kertoo epämukavista sosiaalisista tilanteista suomalaisittain koettuna.

Tämänkertaisessa DigiDemo-haussa korostuivat sisällöt, joiden toteutuksessa käytetään virtuaalitodellisuus- tai 360˚-tekniikkaa. Esimerkiksi Capefinn Oy:n ja Loikka Kontakti ry:n yhteistyössä tuottaman tanssisarjan pilotti Dance in Virtual Reality keskittyy koreografisen ja liikkeellisen sisällön hyödyntämiseen ja uudelleentulkitsemiseen VR-ympäristössä. Virtuaalitodellisuutta kytkettiin mukaan myös Pikkukala Oy:n Tulipmania-puutarhanhoitopeliin, joka pohjautuu löyhästi 1600-luvulla tapahtuneeseen historian ensimmäiseen markkinakuplaan. Myös escape room -pelejä päästään jatkossa pelaamaan virtuaalitodellisuudessa.

”VR-sisältöjen tekemisen osalta nyt on käynnissä iso murros. Aiemmissa DigiDemo-hauissa on tullut muutamia yksittäisiä hakemuksia VR-sisällöillä, mutta nyt hakemuksia oli paljon”, tuotantoneuvoja Milla Moilanen kertoo. ”Hakemuksia arvioitaessa pidimme tärkeänä sitä, että hankkeessa on tähän uuteen tekniikkaan sopivia sisältöjä. DigiDemo-tukea myönnetään konseptin tekemiseen ja demoamiseen, ei harjoitteluun. Tämä tarkoittaa, että hakijan on täytynyt jo sisäistää käyttämänsä tekniikka.”  

Kevään DigiDemo-haussa tukea myönnettiin 36 hankkeelle 137 hakemuksen joukosta. Konseptisuunnittelutukea sai 19 hanketta yhteensä 55 700 euroa. Demo- ja pilottitukea myönnettiin 17 hankkeelle, yhteensä 324 300 euroa.

Tuen jakamisesta päätti asiantuntijaryhmä, jonka jäseniä ovat konsultti Markus Leikola, johtaja Kati Uusi-Rauva ja Aalto-yliopiston Media Factoryn johtaja, professori Philip Dean.

DigiDemo-tuen tavoitteena on edistää mielekkäiden kulttuurisisältöjen ja -palveluiden kehittämistä, parantaa alalla toimivien yritysten tuotekehitysmahdollisuuksia sekä vastata digitalisoituvan yhteiskunnan kulttuuripoliittisiin tavoitteisiin. DigiDemo perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön AVEKille osoittamaan vuotuiseen määrärahaan. Vuonna 2017 määrärahan suuruus on 800 000 euroa.

DigiDemon seuraava hakuaika päättyy 31.10.2017. Hakemukset tehdään AVEK-hakujärjestelmässä. DigiDemon hakukriteerit. 


Tukea saaneet hankkeet

Konseptisuunnittelu

Aurinkokunta osk / Sandra Mahlamäki, 3 000 €
My Virtual Horse                      
Ratsastussimulaatiopeli Virtual Reality -alustoille                  

Barksdale Jesse ja työryhmä, 3 000 €
The Human Face                      
Kokeellinen ongelmanratkaisuun keskittynyt videopeli        

Erkkilä Riku ja työryhmä, 3 000 €
VRoadway
Interactive virtual reality musical                    

Granstubb Ann-Maj, 3 000 €
LifePrinter
I LifePrinter får publiken följa med, påverka och hjälpa Charlie hitta det försvunna forskningsteamet                     

Hytti Elli ja työryhmä, 3 000 €
Colors for All   
Digitaalinen värityskirja värisokeille lapsille 

Jussinniemi Sami ja työryhmä, 3 000 €
AR lautapelikonsepti
AR laajennetun todellisuuden lautapelikonsepti                    

Järvinen Jarkko Matias, 3 000 €
Escape From The Haunted House - A Virtual Reality
Pulmanratkaisupeli kummitustalossa             

Niitamo Oskari ja työryhmä, 3 000 €
LARPANET
Vuorovaikutteinen monimediaseikkailupeli, jossa ratkotaan ongelmia urbaanisssa ympäristössä  

Otus Games / Timo Elsilä, 3 000 €
MIXMSTR
DJ-kulttuuriin pureutuva peli

Paperivene /Paula Hotti, 3 000 €
Hank - a VR experience indeed                                                   

Plehat Oy / Lauri Lemmenlehti, 3 000 €
Vaihtoehtoiset puutarhat
Luontokokemus virtuaalitodellisuudessa       

Rauhala Elina ja työryhmä, 3 000 €
Elämyksellinen historia
Mobiilisovellus historian popularisointiin      

Sillanpää Heikki, 1 700 €
JATULI
Peli suomalaisten taruolentojen dokumentoinnista              

Takkunen Pyry, 3 000 €
Puck Buddies
Urheilun, yhteistyön ja kimpoilun vauhdittama humoristinen puck'em up -moninpeli      

Valleala Siru ja työryhmä, 3 000 €
Matkamobiilisovellus Tripsteri
Sosiaalinen Helsinki-matkamobiilisovellus hyödyntää lisättyä todellisuutta                         

Vasquez Juan Carlos ja työryhmä, 3 000 €
VIVEnsemble: Music Improvisation Environment for H
An interactive, intuitive and rewarding music experience tailored for the HTC VIVE VR interface.         

Virtanen Petra ja työryhmä, 3 000 €
KUTI - uusi digitaalinen sarjakuvamedia

3rd Eye Studios Oy Ltd / Arja Johansson, 3 000 €
Downward Spiral: episode 1
Uutta tarinankerrontaa ja vapaata liikkumista virtuaalitodellisuudessa

Maracat Caravan /Petteri Jakobsson, 3 000 €
Virtuaalisirkus 
Virtuaalisirkus tuo sisältöjä AR- ja VR- alustoille

Demot ja pilotit                        

Big Ear Games /Aviv Ben-Yehuda, 20 000 €
Big Ear Games Oy
A mobile immersive and fun Music Learning Game              

Doji Oy / Juha Solla, 20 000 €
Garden Master
Puutarha puhelimessasi - mobiilisovellus urbaaneille viljelijöille                  

Donkey Hotel Oy /Sami Jahnukainen, 20 000 €
Donkey Hotel InsideOut Escape VR
VR Escape -peli                         

FakeFish / Aku Jauhiainen, 20 000 €
Hopsters Inc.
Mobiilipeli pienpanimon pyörittämisestä     

Gigglebug Entertainment Oy / Anttu Harlin, 20 000 €
Best & Bester
No argument is too illogical if it means that you're right     

Happy Again / Essi Aittamaa, 18 000 €
VR Stranded
VR Stranded is a Virtual Reality game set in a post-climate change urban landscape         

Happy Hobgoblin Oy / Samulin Raninen, 13 300 €
Icesolation
Useamman pelaajan yhteistyö-VR-peli          

K5 Vision Oy/ Kaj Suominen, 15 000 €
Urheilustudio 2.0
Urheilua taustoittavan sisällön tuotantomalli                         

Muro Studios Oy / Juha Ylimäki, 20 000 €
Head Master
Toimintaseikkailupeli, jossa pelaaja pääsee käyttämään päätään                

Pikkukala Oy /Pablo Jordi, 25 000 €
Tulipmania VR
Gardening manager game for mobile devices with mobile-VR extensions 

PlayRaven Oy / Teemu Haila, 20 000 €
Demo Bloodline
Innovatiivinen ja interaktiivinen kokemus uuteen mobiilipeliin                     

Pyjama Films Oy / Terhi Väänänen, 20 000 €
Planet Z Teamwork -mobiilipelidemo             

Red Stage Entertainment Oy /Marjaana Auranen, 20 000 €
Kaamos
Peli, jossa nuoren noidin on opittava hallitsemaan noitarumpua palauttaakseen maailman tasapainoon

Strobotnik Oy / Jetro Lauha, 20 000 €
Stuffs
Alkuaineisiin ja jaksolliseen järjestelmään perustuva peli VR-laitteille

Aito Media Oy /Anniina Johansson, 20 000 €
Pukuhuone
Kolme kolmekymppistä näyttelijätärtä, Suvi (31), Eeva (46) ja Juulia (62), jakavat pukuhuoneen teatterissa

Capefinn Oy /Mari Righini, 25 000 €
Dance in Virtual Reality / Tanssin VR-sisältöjä                        
Dance in Virtual Reality tanssisarjan pilotti  

Studio Outo /Janne Kariniemi, 8 000 €
Finnish Nightmares-sarjapilotti                                                    

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on Google+ More sharing options

Siirry alkuun