Siirry sisältöön

Avek

Toimintonäppäimet

Sisällysluettelo

Avek

cd²-pitchauskisan voitto elämykselliselle perhosbaarille

9.2.2016
AVEK palkitsi luovan alan innovatiivisia tuote- ja palveluideoiden pitchaajia perjantaina 5.2.2016 järjestetyssä cd²-tapahtumassa. Pitchauskilpailun tuomaristot kehuivat kilpailun tasoa hyväksi. 5 000 euron arvoisen palkinnon päivän parhaasta pitchauksesta voitti Miia Liesegang Belightful-konseptilla. Belightfulin ekologinen ja elämyksellinen perhosbaari parantaa perhosten elinolosuhteita ja luonnon monimuotoisuutta. 


Tuomariston mukaan Liesegangin pitch erottui muista retoriikkansa selkeydellä ja kyvyllä perustella esiteltävä asia sekä tunteisiin että faktoihin vedoten. ”Vaikka kyseessä on pitchauskisa, arvioimme tietysti myös kilpailijan kykyä jäsennellä konseptinsa potentiaalista rahoittajaa kiinnostavaan muotoon. Belightfulissa ilahdutti erityisesti kaupallisten mahdollisuuksien selkeä avaaminen emootiota unohtamatta”, kertoo kilpailun tuomariston puheenjohtajana toiminut Antti Salminen.

Liesegangin mukaan cd²-voitto antoi lisää uskoa omaan tekemiseen. ”Voitto oli hieno saavutus, koska mukana oli paljon yrityksiä. Tunnustus kuluttajatuotekonseptille oli positiivinen yllätys, koska start up -maailmassa pelit ja mobiilisovellukset ovat isossa roolissa tällä hetkellä.” Parhaillaan Belightfulissa käynnistetään tuotantoa ja valmistellaan matkaa Iso-Britanniaan, jossa tarkoitus on tavata mahdollisia jälleenmyyntiasiakkaita. 

cd²-kisassa palkinnon saivat myös Karri-Pekka Korolainen sosiaalisen median applikaatiolla Hazzle
(3 000 €) ja Jussi Sandhu elokuvakokemusta parantavalla konseptillaan Maguffin (2 000 €). Korolaisen pitch oli visuaalisesti näyttävä ja hyvin ammattimainen, kaikista nähdyistä esityksistä ehkä perinteisin esimerkki businessmyyntipuheesta. Sandhun esityksessä tuomaristo kiinnitti huomiota miellyttävän rentoon ja puheenomaiseen lähestymistapaan, jossa ikään kuin huomaamatta kaikki pääasiat tulivat käsiteltyä.

”cd²-kilpailussa on tuomariston kannalta samalla sekä innostavaa että haastavaa nähdä yhtenä päivänä niin opiskelijoiden kuin kokeneiden yrittäjien pitchauksia”, tuomariston puheenjohtajana toiminut Salminen sanoo. ”cd²:n kaltaiset tapahtumat ovat varsinkin nykyisessä taloustilanteessa tärkeitä. Rahapalkintojen lisäksi ne yhdistävät luovien alojen toimijoita yhteen ja antavat helpon tavan yrittäjälle kohdata julkisia ja yksityisiä liiketoiminnan rahoittajia.” Myös pitchaajilta saadussa palautteessa korostetaan cd²-tapahtuman tärkeyttä.

AVEKin cd²-tapahtumassa yhteensä 41 kilpailijaa esitteli uusia luovia tuote- ja palveluideoitaan viiden minuutin pitchauksilla. Pitkän linjan asiantuntijoista koostuneet tuomaristot kuulivat ideoita muun muassa muotoilun, pelien, ohjelmistojen sekä erilaisten kulttuuripalveluiden alalta.

cd²-kilpailu on osa AVEKin opetus- ja kulttuuriministeriön määrärahoihin perustuvia CreaDemo- ja DigiDemo-rahoitusohjelmia. CreaDemo-rahoitus tarjoaa väylän luovan alan yritysten ja kulttuurialan ammattilaisten tuotekehityshankkeisiin, joissa etsitään uusia tuote- tai palveluinnovaatioita. DigiDemo puolestaan painottaa erityisesti digitaalisiin kanaviin tehtäviä kulttuurisia sisältö- ja palveluideoita.

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on Google+ More sharing options

Siirry alkuun