Siirry sisältöön

Avek

Toimintonäppäimet

Sisällysluettelo

Avek

AVEK palkitsi kaksitoista ideaa cd²-kilpailussa

13.2.2013

AVEK palkitsi kaksitoista luovan alan sisältöideaa perjantaina 1.2.2013 järjestetyssä cd²-tapahtumassa Helsingissä.  Palkituille myönnettiin 2 500 euroa hankkeiden jatkokehittelyä varten. Yksi palkituista hankkeista sai lisäksi 2500 euron tunnustuksen parhaasta pitchauksesta.

 

Luovien alojen ja digitaalisten sisältöjen osaajille suunnatussa cd²-pitchauskilpailussa 64 osallistujaa esitteli tuote- ja palveluideoitaan neljälle kolmen hengen tuomaristolle. Pitkän linjan asiantuntijoista koostuneet tuomaristot kuulivat ideoita muun muassa esittävien taiteiden, muotoilun, musiikin, pelien, ohjelmistojen, tv:n, elokuvan ja monenlaisten kulttuuripalveluiden taitajilta. Kilpailijoilla oli 5 minuuttia aikaa kertoa eli ”pitchata” ideansa, jonka perusteella tuomaristo valitsi palkittavat sekä loppukilpailussa parhaan pitchauksen palkinnosta taistelleet ideat.

 

Tuomaristo luonnehti kilpailun tasoa korkeaksi ja monipuoliseksi. ”Erityisen ilahduttavaa oli, että kilpailijoita oli lähtenyt mukaan kaikkialta Suomesta sekä se, että kilpailijat loivat päivän aikana uusia kontakteja keskenään”, luonnehti tuomaristoon kuulunut asiantuntija Helena Pekkarinen.

 

Parhaasta pitchauksesta palkittiin Simo Sahari ideallaan Rytmirekka. ”Rytmirekan tavoitteena on tarjota koulupäivän jälkeen mielekäs harrastusmahdollisuus sekä opettaa lapsia ja nuoria soittamaan yhdessä. Tavoitteena on tietysti myös se, että soittaminen on mukavaa, eikä ryppyotsaista puurtamista”, Sahari kertoo. Pääpalkinnon saanut Sahari oli panostanut esiintymiseensä. Treenasin esitystä anopille sekä lapsilleni ja kuvasin pitchauksen 17 kertaa videokameralla”.

 

Vuoden 2013 cd²-tapahtumassa yhdistyivät c² ja d² -kilpailut, jotka ovat osa AVEKin DigiDemo- ja CreaDemo-rahoitusohjelmia. c² tarjoaa väylän luovan alan yritysten ja kulttuurialan ammattilaisten tuotekehityshankkeisiin, joissa etsitään uusia tuote- tai palveluinnovaatioita. d² painottaa erityisesti digitaalisiin kanaviin tehtäviä kulttuurisia sisältö- ja palveluideoita.

 

Tapahtuman yhteydessä järjestettiin seminaari ja päätöstilaisuus, jossa puhujina olivat tanskalaisen CKO:n eli kulttuurin ja elämystalouden keskuksen johtaja Rasmus Wiinstedt Tscherning sekä Aalto yliopiston Mind -tutkimusryhmän yli-innovaatioaktivisti Anssi Tuulenmäki. Lisäksi seminaarissa kuultiin kaksi  case-esimerkkiä digitaalisten sisältöjen ja muotoilun aloilta. Puhumassa olivat Flatlight Filmisin Tuukka Konttinen sekä My Lost Uncle -projektin Jani Maunula ja Antti Meriluoto.

 

cd² -kilpailun finaali kuvattiin ja finalistien pitchausvideot julkaistaan helmikuun lopulla AVEKin verkkosivuilla www.kopiosto.fi/avek.

 

Paras pitchaus -palkinto á 2 500 €:

Simo Sahari, Sahari Music Tmi: Rytmirekka

 

cd²-palkitut á 2 500 € satunnaisessa järjestyksessä:

Susanna Tikkanen, Heini Honkaniemi ja Arttu Volanto:

Laulua kaikille! -mobiilisovellus

Pauli Ojala ja Maippi Ketola: Gesture Toys

Hilla Rudanko, Architects Rudanko + Kankkunen: Better 3

Kai Ruohonen, Roosa Halme ja Annukka Tuppurainen, Ko-koo-mo -konsepti: Ihmisen muotoinen jälleenrakennussarja

Ville Viinikka: Shredd

Tom Norrgrann ja Santtu Ruuska, Groovage Oy: Groovage

Anttu Harlin: Kuka repeää eka? -ilmeilypeli lapsille

Kimmo Koivisto, Tellyo Oy: Tellyo

Simo Sahari, Sahari Music Tmi: Rytmirekka

Minna Pajari ja Jonna Holmberg, Piece of Memories: Matkamuistokorusarja

Harri Montonen, Torpedo tuotanto: Punk Paja

Teemu Ruotsalainen, Project Papillon: Vankilatemaattinen vaatebrändi



Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on Google+ More sharing options

Siirry alkuun